Запорізький національний університет

Офіційний сайт Нова версія
/ Головна сторінка ЗНУ / Університет / Факультети / Факультет соціальної педагогіки та психології / Навчальна лабораторія Соціальної педагогіки та психології  

Навчальна лабораторія Соціальної педагогіки та психології

Запорізького національного університету

Лабораторія соціальної педагогіки та психології є унікальним проектом Запорізького національного університету, в діяльності якого, з одного боку, використовуються сучасні методики та технології корекційного розвитку дітей з особливими потребами, а з іншого проводиться підготовка студентів до роботи з даною категорією населення.

Лабораторія сприяє вирішенню наступних завдань:

  • Створення умов для засвоєння студентами технологій соціально-педагогічної діяльності з дітьми з особливими потребами;
  • Соціально-педагогічна реабілітація дітей з особливими потребами та родин, які виховують таких дітей.
  • Налагодження взаємодії з соціальними службами та громадськими організаціями з метою координації співпраці щодо соціальної реабілітації дітей з особливими потребами.

Відповідно до покладених завдань навчальна лабораторія соціальної педагогіки та психології реалізує наступні напрямки роботи:

  • Організація навчання студентів факультету соціальної педагогіки і психології соціально-педагогічним та психолого-корекційним технологіям роботи з дітьми з особливими потребами.
  • Реалізація індивідуальних програм підтримки та розвитку дітей різного віку.
  • Просвітницька робота з батьками з питань вікових, психологічних, фізіологічних проблем розвитку дітей, правових аспектів у роботі груп взаємодопомоги батьків щодо догляду, виховання, розвитку дитини з особливими потребами.
  • Маркетингова діяльність лабораторії та розповсюдження досвіду роботи серед соціальних служб, шкіл, територіальних центрів; підтримка зв’язку з громадськими організаціями.

Зміст діяльності лабораторії розкривається у таких напрямах:

І. Навчальна діяльність студентів.

1. Підготовка з наступних навчальних курсів:

  1. «Соціальні моделі психокорекційної роботи».
  2. «Психодіагностика».
  3. «Психокорекція пізнавальної сфери».
  4. «Соціальна робота з людьми з обмеженими можливостями».
  5. «Соціально – педагогічна робота з дітьми дошкільного віку».
  6. "Організація служби волонтерів".

2. База навчальної та виробничої практики студентів факультету соціальної педагогіки та психології.

Мета практики – розвиток і формування професійно - особистісних якостей спеціаліста, творчого підходу до здійснюваної роботи, відпрацювання методів діагностики та корекційно - реабілітаційної роботи у ході самостійної практичної діяльності.

Види практики:

  • Організаційно - дозвіллєва.
  • Діагностична.
  • Корекційно – реабілітаційна.
  • Соціально-психологічна та соціально-педагогічна.

Під час практики студенти оволодівають такими вміннями:

  • Планувати, здійснювати і аналізувати діагностичні та корекційно - реабілітаційні заходи;
  • Вивчати особистість дитини дошкільного та молодшого шкільного віку, знати особливості розвитку дітей зазначеного періоду;
  • Застосовувати різні форми і методи діагностичної та корекційно - реабілітаційної роботи;
  • Налагоджувати зв’язки з різними структурами та організаціями задля впровадження в дію плану корекційно - реабілітаційної роботи;
  • Швидко реагувати на зміну обставин, самостійно приймати рішення і нести за них відповідальність.
  • ІІ. Волонтерська діяльність студентів.
    Було розроблено програму інтерактивного навчання волонтерів на тему: «Формування психологічної готовності волонтерів для роботи з дітьми з особливими потребами», метою якої є формування у волонтерів толерантного ставлення до дітей з особливими потребами. Серед мотивів, які переважають в діяльності волонтерів є прагнення бути соціально корисним, розкрити в собі нові якості (толерантність, терпіння, безкорисливість), отримати практичний досвід як для особистого, так і для майбутнього професійного життя.
  • ІІІ. Співпраця з соціальними службами та громадськими організаціями.
    Ця робота відбувається в рамках участі у спільних проектах, семінарах та конференціях. Окремо слід зазначити про взаємодію лабораторії з іншими підрозділами, адже саме ефективність цієї роботи дає змогу студентам отримати більше необхідних знань, перебуваючи на практиці у лабораторії. Лабораторія під час виконання покладених на неї завдань, взаємодіє з кафедрами соціальної педагогіки та практичної психології факультету соціальної педагогіки та психології, Запорізьким міським територіальним центром соціального обслуговування населення (надання соціальних послуг), Управлінням праці та соціального захисту населення Запорізької міської ради, з підприємствами, установами, організаціями, громадськими об’єднаннями.
  • ІV. Методична діяльність навчальної лабораторії соціальної педагогіки та психології полягає в:
    • підборі та створенні інформаційних та науково-методичних матеріалів для проведення занять зі студентами у рамках навчальних курсів, для самостійної роботи студентів, для написання студентами курсових та дипломних робіт та проходження практики;
    • розробці інформаційних матеріалів для батьків; розробці методичних матеріалів для роботи з дітьми з особливими потребами;
    • апробації методик раннього розвитку дітей (методика Марії Монтессорі, «Базальна стимуляція» за А. Фреліхом, «Інформація через дотик» за Ф. Аффольтером та ін.) та створенні власного методу роботи з виявлення природних задатків та здібностей дітей;
    • розробці методичних матеріалів для роботи з волонтерами;
    • Участь фахівців та волонтерів лабораторії у міжнародних та всеукраїнських науково-практичних конференціях з метою обміну досвідом та пошуку партнерів для співробітництва.

    V. Маркетингова діяльність навчальної лабораторії соціальної педагогіки та психології полягає в:

    • наданні інформації на сайті Запорізького національного університету про діяльність лабораторії;
    • публікації статей в ЗМІ з метою освітлення діяльності та залучення нових клієнтів до лабораторії;
    • підтриманні співробітництва із міжнародними партнерами, за підтримки яких було створено лабораторію та придбано обладнання.

    Слід звернутися до історії лабораторії. Створення Лабораторії стало результатом реалізації навчально-дослідного проекту «Вчимося та працюємо разом» (2002-2008) між Запорізьким державним університетом та Університетом прикладних наук Магдебург-Стендаль (Німеччіна).

    Мета проекту – розробка та впровадження корекційно-педагогічних технологій щодо ранньої реабілітації дітей дошкільного віку з особливими потребами.

    Учасниками проекту стали 12 дітей з особливими потребами в віці 3-6 років; 12 батьків цих дітей (один з батьків); 12 студентів університету прикладних наук Магдебург-Стендаль (Німеччина), а також 2 доктори наук цього ж університету та директор інтегрованого дитячого садочку «Кушельхауз»; 12 студентів Запорізького державного університету, а також 3 викладача; 15 педагогів з Запорізького міського територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) ЗМР.

    Місце реалізації проекту: Жовтневий територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) м. Запоріжжя; Університет прикладних наук Магдебург-Стендаль; Запорізький державний університет.

    Цілі, які ставили перед собою організатори проекту: вперше в Україні включити дітей віком до шести років у програму спеціального навчання; оволодіння знаннями і навичками, необхідними для роботи та навчання дітей з особливими потребами; оволодіння учасниками проекту спеціальними педагогічними діагностичними методиками;соціально-педагогічний супровід дітей з особливими потребами в навчальній лабораторії лікувальної педагогіки (попередня назва лабораторії);

    Як результат діяльності даного проекту, 11 червня 2003 року в Запорізькому державному університеті на факультеті соціальної педагогіки та психології була відкрита навчальна лабораторія лікувальної педагогіки.

    Перелік послуг, які надає навчальна лабораторія соціальної педагогіки та психології:

    • Послуги, які надає лабораторія для дітей:
      • Проведення діагностики:
        • індивідуальна діагностика пізнавальних психічних процесів;
        • діагностика психофізичних процесів дитини (особливості координації, моторики, самообслуговування і др.);
      • Складання індивідуальної програми розвитку дитини:
        • складання програми розвиваючого навчання (підготовка дитини до школи, розвиток пізнавальних психічних процесів);
        • складання корекційної програми (корекція проблемних зон в розвитку дитини) та проведення корекційних занять;
      • Організація дозвіллєвої діяльності дітей:
        • проведення дитячих свят та фестивалів;
        • проведення розважальних програм.
    • Послуги, які надає лабораторія для батьків:
      • Надання інформаційних послуг про особливості виховання, розвитку та навчання дітей:
        • консультування батьків з залученням технічних засобів;
        • знайомство з літературою про особливості розвитку дітей;
        • надання відомостей про заклади, які займаються питаннями розвитку дітей.
      • Проведення діагностики внутрішньо сімейних та дитячо-батьківських відносин:
        • розробка рекомендацій для вирішення виявлених проблем;
        • організація зустрічей батьків зі спеціалістами різних сфер діяльності;
      • Навчання батьків взаємодії з дітьми:
        • проведення психологічних тренінгів;
        • залучення батьків до проведення занять з дітьми;
        • організація семінарів для батьків, виступів, бесід, рольових ігор, консультацій;
        • організація консультацій для батьків з розвитку та формування особистості дитини дошкільного та молодшого шкільного віку;
        • надання рекомендацій з проведення занять по корекції, розвитку та формуванню психологічної готовності дитини до школи;
        • проведення консультацій для молодих батьків з розвитку дітей раннього віку;
    • Послуги установам, які співпрацюють з лабораторією:
      • Надання інформації про особливості роботи з дітьми з особливими потребами;
        • навчання формам і методам роботи з дітьми з особливими потребами;
        • впровадження інноваційних методів і форм роботи з дітьми;
      • Проведення навчально-методичних семінарів з проблем соціальної педагогіки та практичної психології.

    Отже, діяльність лабораторії, з одного боку, націлена на поширення сфери послуг для родин, які виховують дітей з особливими потребами в громаді. З іншого боку, спрямована на професійну підготовку студентів факультету соціальної педагогіки та психології. Деякі студенти після завершення навчання на факультеті втілювали свої ідеї у власне створених громадських організаціях. Діяльність лабораторії є суттєвим внеском у розвиток сфери соціальних послуг в Україні.

    Адреса: м. Запоріжжя, вул. Гоголя, 118, ауд.101 (VIII навчальний корпус ЗНУ)

    Контакти: Завідувач – Мамай Наталія Олександрівна

    Години роботи – понеділок - п’ятниця з 8.30 до 17.15

    Телефон – 787-51-85

    E-mail: labsocped@rambler.ru

    15.11.2013 14:00
    Календар подій

    Це цікаво:

    Радио Університет Студентський портал Пороги

    © 2012 ЗНУ Запорізький національний університет, 69600, м. Запоріжжя, вул. Жуковського, 66, тел./факс +38 (061)228-75-08
    Адреса електронної пошти веб-майстра webmaster@znu.edu.ua