Запорізького національного університету
Лабораторія соціальної педагогіки та психології є унікальним проектом Запорізького національного університету, в діяльності якого, з одного боку, використовуються сучасні методики та технології корекційного розвитку дітей з особливими потребами, а з іншого проводиться підготовка студентів до роботи з даною категорією населення.
Лабораторія сприяє вирішенню наступних завдань:
- Створення умов для засвоєння студентами технологій соціально-педагогічної діяльності з дітьми з особливими потребами;
- Соціально-педагогічна реабілітація дітей з особливими потребами та родин, які виховують таких дітей.
- Налагодження взаємодії з соціальними службами та громадськими організаціями з метою координації співпраці щодо соціальної реабілітації дітей з особливими потребами.
Відповідно до покладених завдань навчальна лабораторія соціальної педагогіки та психології реалізує наступні напрямки роботи:
- Організація навчання студентів факультету соціальної педагогіки і психології соціально-педагогічним та психолого-корекційним технологіям роботи з дітьми з особливими потребами.
- Реалізація індивідуальних програм підтримки та розвитку дітей різного віку.
- Просвітницька робота з батьками з питань вікових, психологічних, фізіологічних проблем розвитку дітей, правових аспектів у роботі груп взаємодопомоги батьків щодо догляду, виховання, розвитку дитини з особливими потребами.
- Маркетингова діяльність лабораторії та розповсюдження досвіду роботи серед соціальних служб, шкіл, територіальних центрів; підтримка зв’язку з громадськими організаціями.
Зміст діяльності лабораторії розкривається у таких напрямах:
І. Навчальна діяльність студентів.
1. Підготовка з наступних навчальних курсів:
- «Соціальні моделі психокорекційної роботи».
- «Психодіагностика».
- «Психокорекція пізнавальної сфери».
- «Соціальна робота з людьми з обмеженими можливостями».
- «Соціально – педагогічна робота з дітьми дошкільного віку».
- "Організація служби волонтерів".
2. База навчальної та виробничої практики студентів факультету соціальної педагогіки та психології.
Мета практики – розвиток і формування професійно - особистісних якостей спеціаліста, творчого підходу до здійснюваної роботи, відпрацювання методів діагностики та корекційно - реабілітаційної роботи у ході самостійної практичної діяльності.
Види практики:
- Організаційно - дозвіллєва.
- Діагностична.
- Корекційно – реабілітаційна.
- Соціально-психологічна та соціально-педагогічна.
Під час практики студенти оволодівають такими вміннями:
- Планувати, здійснювати і аналізувати діагностичні та корекційно - реабілітаційні заходи;
- Вивчати особистість дитини дошкільного та молодшого шкільного віку, знати особливості розвитку дітей зазначеного періоду;
- Застосовувати різні форми і методи діагностичної та корекційно - реабілітаційної роботи;
- Налагоджувати зв’язки з різними структурами та організаціями задля впровадження в дію плану корекційно - реабілітаційної роботи;
- Швидко реагувати на зміну обставин, самостійно приймати рішення і нести за них відповідальність.
ІІ. Волонтерська діяльність студентів.
Було розроблено програму інтерактивного навчання волонтерів на тему: «Формування психологічної готовності волонтерів для роботи з дітьми з особливими потребами», метою якої є формування у волонтерів толерантного ставлення до дітей з особливими потребами.
Серед мотивів, які переважають в діяльності волонтерів є прагнення бути соціально корисним, розкрити в собі нові якості (толерантність, терпіння, безкорисливість), отримати практичний досвід як для особистого, так і для майбутнього професійного життя.
ІІІ. Співпраця з соціальними службами та громадськими організаціями.
Ця робота відбувається в рамках участі у спільних проектах, семінарах та конференціях. Окремо слід зазначити про взаємодію лабораторії з іншими підрозділами, адже саме ефективність цієї роботи дає змогу студентам отримати більше необхідних знань, перебуваючи на практиці у лабораторії. Лабораторія під час виконання покладених на неї завдань, взаємодіє з кафедрами соціальної педагогіки та практичної психології факультету соціальної педагогіки та психології, Запорізьким міським територіальним центром соціального обслуговування населення (надання соціальних послуг), Управлінням праці та соціального захисту населення Запорізької міської ради, з підприємствами, установами, організаціями, громадськими об’єднаннями.
ІV. Методична діяльність навчальної лабораторії соціальної педагогіки та психології полягає в:
- підборі та створенні інформаційних та науково-методичних матеріалів для проведення занять зі студентами у рамках навчальних курсів, для самостійної роботи студентів, для написання студентами курсових та дипломних робіт та проходження практики;
- розробці інформаційних матеріалів для батьків; розробці методичних матеріалів для роботи з дітьми з особливими потребами;
- апробації методик раннього розвитку дітей (методика Марії Монтессорі, «Базальна стимуляція» за А. Фреліхом, «Інформація через дотик» за Ф. Аффольтером та ін.) та створенні власного методу роботи з виявлення природних задатків та здібностей дітей;
- розробці методичних матеріалів для роботи з волонтерами;
- Участь фахівців та волонтерів лабораторії у міжнародних та всеукраїнських науково-практичних конференціях з метою обміну досвідом та пошуку партнерів для співробітництва.
V. Маркетингова діяльність навчальної лабораторії соціальної педагогіки та психології полягає в:
- наданні інформації на сайті Запорізького національного університету про діяльність лабораторії;
- публікації статей в ЗМІ з метою освітлення діяльності та залучення нових клієнтів до лабораторії;
- підтриманні співробітництва із міжнародними партнерами, за підтримки яких було створено лабораторію та придбано обладнання.
Слід звернутися до історії лабораторії. Створення Лабораторії стало результатом реалізації навчально-дослідного проекту «Вчимося та працюємо разом» (2002-2008) між Запорізьким державним університетом та Університетом прикладних наук Магдебург-Стендаль (Німеччіна).
Мета проекту – розробка та впровадження корекційно-педагогічних технологій щодо ранньої реабілітації дітей дошкільного віку з особливими потребами.
Учасниками проекту стали 12 дітей з особливими потребами в віці 3-6 років; 12 батьків цих дітей (один з батьків); 12 студентів університету прикладних наук Магдебург-Стендаль (Німеччина), а також 2 доктори наук цього ж університету та директор інтегрованого дитячого садочку «Кушельхауз»; 12 студентів Запорізького державного університету, а також 3 викладача; 15 педагогів з Запорізького міського територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) ЗМР.
Місце реалізації проекту: Жовтневий територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) м. Запоріжжя; Університет прикладних наук Магдебург-Стендаль; Запорізький державний університет.
Цілі, які ставили перед собою організатори проекту: вперше в Україні включити дітей віком до шести років у програму спеціального навчання; оволодіння знаннями і навичками, необхідними для роботи та навчання дітей з особливими потребами; оволодіння учасниками проекту спеціальними педагогічними діагностичними методиками;соціально-педагогічний супровід дітей з особливими потребами в навчальній лабораторії лікувальної педагогіки (попередня назва лабораторії);
Як результат діяльності даного проекту, 11 червня 2003 року в Запорізькому державному університеті на факультеті соціальної педагогіки та психології була відкрита навчальна лабораторія лікувальної педагогіки.
Перелік послуг, які надає навчальна лабораторія соціальної педагогіки та психології:
- Послуги, які надає лабораторія для дітей:
- Проведення діагностики:
- індивідуальна діагностика пізнавальних психічних процесів;
- діагностика психофізичних процесів дитини (особливості координації, моторики, самообслуговування і др.);
- Складання індивідуальної програми розвитку дитини:
- складання програми розвиваючого навчання (підготовка дитини до школи, розвиток пізнавальних психічних процесів);
- складання корекційної програми (корекція проблемних зон в розвитку дитини) та проведення корекційних занять;
- Організація дозвіллєвої діяльності дітей:
- проведення дитячих свят та фестивалів;
- проведення розважальних програм.
- Послуги, які надає лабораторія для батьків:
- Надання інформаційних послуг про особливості виховання, розвитку та навчання дітей:
- консультування батьків з залученням технічних засобів;
- знайомство з літературою про особливості розвитку дітей;
- надання відомостей про заклади, які займаються питаннями розвитку дітей.
- Проведення діагностики внутрішньо сімейних та дитячо-батьківських відносин:
- розробка рекомендацій для вирішення виявлених проблем;
- організація зустрічей батьків зі спеціалістами різних сфер діяльності;
- Навчання батьків взаємодії з дітьми:
- проведення психологічних тренінгів;
- залучення батьків до проведення занять з дітьми;
- організація семінарів для батьків, виступів, бесід, рольових ігор, консультацій;
- організація консультацій для батьків з розвитку та формування особистості дитини дошкільного та молодшого шкільного віку;
- надання рекомендацій з проведення занять по корекції, розвитку та формуванню психологічної готовності дитини до школи;
- проведення консультацій для молодих батьків з розвитку дітей раннього віку;
- Послуги установам, які співпрацюють з лабораторією:
- Надання інформації про особливості роботи з дітьми з особливими потребами;
- навчання формам і методам роботи з дітьми з особливими потребами;
- впровадження інноваційних методів і форм роботи з дітьми;
- Проведення навчально-методичних семінарів з проблем соціальної педагогіки та практичної психології.
Отже, діяльність лабораторії, з одного боку, націлена на поширення сфери послуг для родин, які виховують дітей з особливими потребами в громаді. З іншого боку, спрямована на професійну підготовку студентів факультету соціальної педагогіки та психології. Деякі студенти після завершення навчання на факультеті втілювали свої ідеї у власне створених громадських організаціях. Діяльність лабораторії є суттєвим внеском у розвиток сфери соціальних послуг в Україні.
Адреса: м. Запоріжжя, вул. Гоголя, 118, ауд.101 (VIII навчальний корпус ЗНУ)
Контакти: Завідувач – Мамай Наталія Олександрівна
Години роботи – понеділок - п’ятниця з 8.30 до 17.15
Телефон – 787-51-85
E-mail: labsocped@rambler.ru
15.11.2013 14:00